Saturday

Raya

Hai. Dah raya ketujuh baru nak upload gambar raya. Haha.
Raya tahun ni, instead of kita pergi beraya rumah orang, orang yang datang rumah kita. Abah kena pergi dialisis day 1,3,5 so hari raya kedua pukul 5 pagi dah kena hantar pergi pusat dialisis. Tahun ni takde gambar raya fancy, sebab penat kat dapur. Gambar family pun ambil depan rumah masa tunggu tetamu sampai. Pun boleh la labuu.
Gambar raya dengan husband pun amek tengah jalan depan rumah je. Pakcik Japon seperti biasa takmau pakai baju melayu. Hurm makcik pun belikan la kurta murah je. Beli mahal mahal pun dia tak pakai buat ape, bazir duit kau je.

Time raya tu, kesian kat ma. Dia tidur paling lambat, bangun paling awal. Aku tidur pukul 2 dia pukul 3 pun entah belum tidur. Pukul 5 aku bangun gosok baju melayu abah dah dengar orang memasak kat dapur. Hari hari seterusnya, aku rasa hari raya kedua sampai ketiga tu 24 jam ma tak tidur kot. There's just so much to do, even with me around it seemed like not enough hands. Tu nasib baik aku senang cuti, memang tradisi aku cuti sebelum raya. Sebab memang takde sape lagi nak tolong, adik beradik aku kan dua je. Masa tamu datang, aku, adik, ma, kitorang dah macam pekerja restoran, dari dapur ke depan, depan ke dapur ambil makanan angkat itu ini. Adik sempat melawak scene macam iklan Panadol tu, "Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?"
Abah, dia dah sakit macam tu, memang tak la nak menolong. Mengarah je dari ruang tamu tu ada lah. Ala memang dari masa tak sakit pun gitu. Semoga husband aku mengasihani aku dan sentiasa membantuku.
Tahun ni turn aku raya rumah parents aku. Time turn aku raya rumah mertua macamana? Jenuh lah cik Milah bertungkus lumus kat dapur. Huuu.
Aku rasa tahun depan aku nak tempahkan katerer jelah untuk masak, biar relax sikit cik Milah.
Ma dah cukup penat, jaga abah sakit lagi, atok yang dah tua lagi. Time raya nak hantar dialisis, nak jaga makan lagi. Haih.time raya ni dia bantai je semua benda. Dah banyak makanan kan.
Semoga Tuhan anugerahkan syurga untuk Ma. Banyak sangat dia berkorban.

Selamat hari raya everybody.

0 comments:

Post a Comment